De beste wensen voor 2017

Vuurwerk beste wensen
De beste wensen voor 2017 !!

En met het afsluiten van 2016, blik ik terug op het vorige jaar.

Een jaar met veel mooie momenten waarvan ik het meeste met jou gedeeld heb. Het begon met de aanschaf van een nieuwe camera. De Canon 7D. Het toestel dat het hele jaar trouw met mij mee ging.

Gekocht vanwege zijn snelheid en betere bouw voor de diverse weersomstandigheden. Door het boeken van een tweetal vakanties, kon ik temperaturen verwachten van -20 tot +40 graden. De eerste vakantie ging namelijk naar Scandinavie. Levi in Finland om precies te zijn.

De tweede vakantie zou Curacao worden waar het vriespunt niet verwacht hoefde te worden.

Vakantie Finland

Hiervan heb ik helemaal niks op dit blog geplaatst. Jammer, want het was echt een uitstekende vakantie. Ik zal dit een keer toevoegen. Voor nu moet je het doen met een kort verslag van de 8 dagen. Dag 1 is de heenreis. Dag 2 een wandeling door het winterse landschap en verkenning van het dorp. Dag 3 een georganiseerde tocht op een sneeuwscooter. Dag 4 wat rustiger aan, maar wel de kou getrotseerd en de andere kant op gewandeld. Dag 5 een georganiseerde sledetocht met husky’s. Dag 6 een georganiseerde sledetocht achter een rendier. Dag 7 voor het eerst serieus op ski’s gestaan. Dag 8 een laatste blik in het dorp en de terugvlucht.

Dennis Farcows Verkoeijen skien Dennis Farcows Verkoeijen sneeuwscooter Sledetocht rendier Sneeuwlandschap Sledetocht achter husky

Trouwerij van mijn broer

Daar hoort natuurlijk eerst een vrijgezellendag bij. Met het nodige planwerk is het gelukt het paar op 20 februari te verrassen. Nou ja, zo goed als. Er was al een vermoeden. Patrick werd door de mannen opgehaald en later die ochtend werd zijn toekomstige vrouw verrast met een “onverwacht” bezoekje. Na een bezoek aan de binnenstad van Breda, reden wij door naar Rucphen om te icekarten. Daarna zijn wij weer teruggereden naar Breda om te bowlen. Gezamenlijk met de vrouwen. Iedereen bij elkaar, hartstikke gezellig.

Op 13 april zijn ze getrouwd. De dag dat ze 12,5 jaar bij elkaar waren. Een dag die helemaal in het teken stond van hen. Met verrassingen voor de gasten, prachtig weer en een paar kleine verrassingen voor het trouwpaar. Ik mocht als trotse broer en tevens getuige aanwezig zijn.

Vakantie Curacao

Daar is genoeg over te lezen in mijn blog. Over elke dag is een verslag gemaakt met bijbehorende foto’s. Hier is de camera weinig gebruikt vanwege de vele strandbezoeken. De spullen wilde ik tijdens het zwemmen niet onbeheerd laten liggen. Het snorkelen heb ik voor het eerst gedaan en dat is heerlijk relax om te doen. Als je niet zo bruin bent, kan ik een T-shirt aanraden tijdens het drijven op de golven. Lees hier alles over de bewuste vijfde dag.

Eerste publicatie

Na thuiskomst van de vakantie op Curacao, viel een paardenblad op de deurmat. Hier was ik al een paar weken mee bezig, maar om dan het eindresultaat te zien is een nieuw hoogtepunt van 2016 geweest. De Hoefslag heeft een foto van mij gebruikt als intro voor een artikel over recreatief rijden in Friesland. Mijn eerste publicatie!

Uitbreiding van het fotospul

Op 13 juli ging ik de Friese grens over. Na lang wikken en wegen, prijzen in de gaten houden en diverse reviews lezen, de knoop doorgehakt. Ik kwam een mooie kans tegen op Marktplaats en de Canon 24-105 F4 L IS USM ging met mij mee terug naar Assen. Ook met een volgende uitstapje voor oktober in gedachten. Het duurt nog even, maar er wordt al wel aan gedacht.

Vakantie Ameland

Geen jaar gaat voorbij zonder lang bezoek aan Ameland. Het eiland waar Evelien op achtjarige leeftijd in aanraking kwam met paarden. Ze is er niet meer weg te slaan. Het is inmiddels augustus. Als zij naar de paarden is, ga ik op pad met de camera. Soms wordt dit gecombineerd en fotografeer ik de groep van meestal dames. Kolonisten van Catan, Nieuwjaar, barbecue, uit eten, kermis, altijd gezellig om met ze te doen.

De boot naar Ameland Uit eten op Ameland steigerend paard op het strand silhouette amazones tijdens zonsondergang

Webinars

Via een nieuwsbrief ben ik in aanraking gekomen met een webinar. En vanuit daar in contact gekomen met nog meer personen die webinars geven. Handige informatie over Lightroom, WordPress, Search Engine Optimization, LinkedIn, etc. Allemaal gratis. Op het einde volgt een vragenronde en als afsluiter een aanbieding, maar ik heb er wel leuke ideeën aan overgehouden. Zo wordt deze website door mij onder handen genomen en krijgt ie een hele nieuwe uitstraling. Zelfs mijn broer moet twee keer kijken of ie wel goed zit. Daarnaast levert het diverse e-books op. Allemaal gratis.

Abonnement CC

Adobe heeft de diverse softwarepakketten in de cloud gezet. Voor iets meer als een tientje per maand kan ik Photoshop en Lightroom krijgen. Helemaal legaal, altijd up-to-date en geen problemen met opstarten. Het moet er toch een keer van komen, dus waarom niet gebruik maken van deze aanbieding? Na een aantal klikken kan ik de boel installeren en ik kan nu zeggen, het werkt super.

Vervanging van het fotospul

Nou ja, alleen voor de telelens. Ook weer via Marktplaats. Dit keer de Canon 70-200 F2.8 L IS USM goed bekeken en meegenomen. Zo heb ik een mooie combinatie voor het volgende hoogtepunt:

Autumn Desert Trail

In oktober is een mooi paardenevenement, de Autumn Desert Trail. Twee dagen in het jaar waar de paarden overal in het gebied de Kale Duinen mogen rijden. Mijn eerste evenement dat ik anders wil gaan oppakken. De Canon 24-105 gaat mee op de back-up camera en op de Canon 7D gaat de nieuwe telelens. Heerlijk geschoten, de ervaring die ik op Ameland heb opgedaan kon ik nu inzetten. Alle foto’s via Oypo te koop aangeboden. Mijn eerste keer dat ik foto’s te koop aanbied.

Drenthe 200

Het verkopen van foto’s is zo goed bevallen, dat ik bij een volgend groot evenement aanwezig ben. Drenthe 200 is een evenement voor de MTB over een afstand van 200 kilometer. Een groot gedeelte bevindt zich in Drenthe, om Assen heen, dus ik pak mijn rugzak weer in. In plaats van de telelens, heb ik nu meer aan een normale lens. Ik sta dicht op het parcours en kan met 28mm alles fotograferen. Deze foto’s worden ook aangeboden via Oypo. Door een betere aanpak en omdat ik op dat punt als enige fotograaf aanwezig was, is de verkoop beter dan de Autumn Desert Trail.

Algemeen: dagjes weg

Een spontaan dagje Ameland. Mee naar de paarden. Een dagje bos. De camera gaat meestal overal mee, maar soms moet ik het met de smartphone doen. Het fotograferen kan ik niet laten. De vriendin wordt er af en toe moe van, maar ieder zo zijn/haar hobby. Dat er weer genoeg van die dagjes langs mogen komen.

wandeling met paard zonneharpen boven bos paard in galop door branding zweefmolen kermis uitzicht over weilanden

Het jaar 2017

Zo is het jaar voorbij gevlogen en kan ik uitkijken naar de nieuwe kansen en hopelijk veel hoogtepunten in 2017. Dit kan iets kleins zijn, zoals het horen van een geheim om de vreugde te kunnen delen. Maar iets groots mag natuurlijk ook altijd langskomen. Tot nu toe verheug ik mij voor 2017 al op een groots bezoek aan Yellowstone.

Fotografie

Ik heb nog geen nieuw evenement op het oog. Maar mijn uitrusting is er klaar voor. Al hou ik de websites wel in de gaten voor goede aanbiedingen die als upgrade kunnen dienen. Fullframe is voor mij te duur en met snelle bewegingen niet praktisch. Een Canon 7D erbij ter vervanging van de 40D is een betere optie. Of het de eerste of tweede versie van de 7D wordt, zie ik wel als ik er tegenaan loop. Het mooie weer zal nog even op zich laten wachten, maar ik kijk ernaar uit meer foto’s op Oypo te kunnen plaatsen.

Wat ik wel graag zou willen aanschaffen, is een nieuwe laptop. Eentje die werkt zonder de stekker in het stopcontact, binnen 2 minuten is opgestart en waarop ik wel programma’s als Photoshop en Lightroom soepel kan draaien. Een cursus hierin staat nog op mijn wenslijst. Youtube kan een hoop vertellen, maar mij niet persoonlijk bijsturen.

Ow, en m’n smartphone (Samsung Note 3) is dit jaar aan vervanging toe. Met het debacle van de Note 7, verviel mijn vervanger. Een gelijkwaardig toestel is er niet, dus alle opties staan open. Door de goede cameraprestaties van de Samsung S7 is de keuze wat beperkt. Als m’n spiegelreflex niet mee is, wil ik wel fatsoenlijke foto’s kunnen maken.

Reizen en andere tripjes

Zoals gezegd Yellowstone. En Ameland natuurlijk. Voor Ameland heb ik plannen op fotografiegebied. Hoe de rest van de vrije dagen ingevuld gaat worden, is nog niet bekend. Zodra het interessant genoeg is, plaats ik een bericht in mijn blog. Hou deze dus in de gaten of meld je aan voor de updates via deze link.

Als afsluiter, de beste wensen

Doe eens gek, lach, bedenk wat er wel goed kan gaan. Geef je beste advies aan jezelf, probeer nieuwe dingen, verdwaal eens met iemand, ga spontaan op visite. Huil tot je weer lacht, schaam je eens niet, geniet, tel eens tot tien en doe het dan toch. Trek het je eens niet aan, geef een compliment, voorkom afstel, reken af met uitstel. Doe eens hoffelijk, zet je masker af. Praat minder, luister meer, behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden. Verwelkom verandering, haal het onderste uit de kan, laat de mug en de olifant voor wat ze zijn. Het is oké om iets niet te kunnen, maar probeer het in ieder geval. Grijp volop je kansen, laat een aantal dromen uitkomen. Laat het een jaar vol voorspoed, plezier, energie, werklust, rijkdom, vrijheid, wijsheid en frisse ideeën zijn.

Iedereen een heel gelukkig, gezond, succesvol, inspirerend, liefdevol en ook zeker een fotografisch 2017 🙂

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.