06-03-2010 | Dagje West Friesland


“Ik heb een universitaire opleiding in boekhouden, public relations, marketing, computerkunde, psychologie, alle Europese talen en Swahili.

Ik kan tegelijkertijd voor 3 mensen tarieven uitzoeken, 5 reserveringen maken en 15 inkomende telefoontjes beantwoorden. Tussendoor krijgt u natuurlijk ook alle gidsen mee…

Mijn excuus, het is mijn fout dat u vrijdag bedoelde, toen u een reis boekte voor zaterdag! Het is geen probleem voor mij om 7 geschakelde poolside suites voor u te boeken met ieder 2 kingsize bedden en een slaapbank. En ja, het is mijn schuld dat het hotel geen helikopterplatform heeft!

Natuurlijk kan ik de reservering terugvinden van 6 jaar geleden, zelfs als u geen reserveringsnummer voor mij heeft en zegt dat de boeking is gemaakt onder een naam die begon met een X. Ik begrijp heel goed dat u de klant bent die ons reisbureau kan maken of breken.. Ja ik lieg als ik zeg dat de goedkoopste stoelen zijn volgeboekt, want ja… daar heb ik lol in!

Natuurlijk was deze bestemming een dom advies toen u vroeg: ‘Ik wil op vakantie, wat raadt u mij aan? Het is trouwens geen probleem voor mij om snel wat kamers aan te bouwen als het hotel van uw keuze geen plaats meer heeft. En dit keer zal ik het helikopterplatform niet vergeten…

Ik weet voor iedere bestemming waar u de beste vegetarische restaurants kunt vinden. Ik ken in alle steden en dorpen alle attracties die u kunt bezoeken zonder daar geld aan uit te hoeven geven. Ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor het eten in het vliegtuig, verkeersopstoppingen, de kwaliteit van de banden van uw huurauto, het weer en de hele nationale economie.

Natuurlijk vind ik plek op een overboekte vlucht middenin het hoogseizoen. Ja, dan kunt u profiteren van het kortingstarief omdat u een perskaartje heeft uit het lokale snuffelkrantje. Ik up-sell, down-sell, cross-sell en weet precies wanneer ik wat moet doen! Ik lach, ik dans, ik spring en ik repareer de printer tegelijkertijd want… IK BEN EEN REISADVISEUSE!!!

En veel mensen verkijken zich op dit beroep.

Hartstikke leuk die studiereisjes naar het buitenland op kosten van de baas, maar dit gebeurt slechts twee keer per jaar. Als je tenminste het geluk hebt dat je wordt ingeloot, want er mag een beperkt aantal mensen mee en je bent niet de enige die bij de aangesloten reisbureaus werkt. De rest van het jaar zit je dus achter het bureau en wordt er verwacht dat je veel kan vertellen over de meer als 190 landen op de wereld.

Als vakantieganger wil je uitgebreide informatie. Niet alleen over de bestemming, maar ook over vervoers- en verblijfsmogelijkheden. Prijs, kwaliteit (comfort), snelheid (van vervoer) en de juiste gegevens (vertrektijd, locatie e.d.) zijn belangrijke voorbeelden. Van de medewerker van het reisbureau wordt verwacht dat hij/zij over de juiste kennis beschikt en klanten van een goed onderbouwd advies kan voorzien.

Vervoermethodes zoals luchtvaart, spoorwegen, scheepvaart, touringcarvervoer, autoreizen en autoverhuur komen aan bod. Net als vormen van verblijfsaccommodaties en de financiële risico’s die zijn verbonden aan het kopen en maken van een reis. Om de diverse verzekeringen niet te vergeten.

Pakketreis, maatwerkreis, zakenreis, reisdocumenten, vaccinaties, betaalmiddelen, boeksystemen en reis- en leveringsvoorwaarden van de verschillende organisaties in de reisbranche, duurzaam toerisme, verkooptechniek en klachtenbehandeling.

Klanten komen met de meest uiteenlopende vragen over een potentiële vakantiebestemming. Regent het de hele zomer in Schotland? Wat voor weer is het in Australië in oktober? Wat is het beste hotel in het zakendistrict van Parijs? Kennis over de verschillende werelddelen, het klimaat ter plaatse, het tijdverschil en de seizoenen. Daarnaast wordt er verwacht per land reisbestemmingen met hun karakteristieken als taal, religie en klimaat, bereikbaarheid (per auto, vliegtuig, boot, touringcar en trein), accommodatiemogelijkheden en toeristische gebieden als parate kennis te hebben.

Het zal menigeen verbazen dat het mutsje achter de computer een HBO-studie heeft gedaan. Misschien na het lezen van dit stukje niet meer. En zo zijn er deze dag nog wel meer dingen duidelijk geworden over de verschillende beroepen die uitgevoerd worden van het groepje waarmee ik op pad ben gegaan in Hoorn. Want dat is ~ondanks het satirische ironische intro~ eigenlijk de hoofdreden om over deze dag te schrijven…

M. haalde mij deze ochtend op en na een korte stop op de afsluitdijk werd de weg vervolgd naar het pas verbouwde huis van A. en S. De zolder is de volgende klus, maar als dat net zo aangepakt gaat worden als de rest, zal dat helemaal goed komen.

Ter plaatse lag nog wat anders klaar, al een maand te wachten op zijn nieuwe eigenaar:
de Canon 70-200 F2.8
Eindelijk mocht ik deze in ontvangst nemen en het glaswerk zou later op de dag getest worden. Het uiterlijk was in ieder geval dik in orde en van S. hoorde ik hoe alles tijdens de verkoop gegaan was.

S. had ook voor de lunch gezorgd en met een volle maag gingen wij op pad. Er werd met diverse camera’s plus lenzen op de stad geschoten, genoten van het mooie weer en bijgepraat. Misschien wel te veel gepraat, want ik geloof dat er bij elkaar opgeteld 100 foto’s zijn gemaakt. Al is dit laatste niet waar. De opbrengst was niet zo groot, omdat de dag wat later op gang kwam als gepland, maar daar was de dag niet minder geslaagd door.

Er kwam zelfs nog een andere bekende op bezoek. Een admin van het forum (dat jammergenoeg ~NOT~ ter ziele is gegaan) waar wij elkaar hebben leren kennen, kwam langs voor een camera van andere M. Ons kent ons en het verkoopt nu makkelijker als je weet van wie de spiegelreflex is geweest.

Na een goede maaltijd en een wel erg verkeerd toetje zijn M. en ik de auto ingestapt. De gastvrijheid was al beloond met een plantje voor A. en een fles whiskey voor S. De tijd was voorbij gevlogen, de klok gaf bij thuiskomst nog net niet 0:00 aan, maar een erg geslaagde dag!

Wanneer gaan wij weer op pad 😀

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.