26-12-2016 | Verkenning Drenthe 200


Verkenning Drenthe 200De weg houdt op en het pad nodigt niet uit verder te rijden.

Zodra de auto geparkeerd is, stap ik uit en ga te voet verder. Evelien blijft achter.

Met de route op het beeldscherm van mijn smartphone ga ik op zoek naar iets wat lijkt op een fietspad. Beter gezegd, een pad dat gebruikt kan worden als leidraad voor mountainbikes. Volgens de app van Drenthe 200 is dat vlakbij.

Drenthe 200, niet zomaar een sportevenement. Een ultramarathon voor mountainbike, fatbike of cyclocrosser van 200 kilometer door Drenthe en een klein stukje Friesland.

Het bos laat weinig hints zien, dus het gebied voor de verkenning maak ik wat groter. Eenmaal buiten het stukje bos, zie ik opeens in mijn ooghoek een geel bordje staan achter laaghangende takken. Zou de route voor Drenthe 200 dan toch al uitgezet zijn?

Als ik dichterbij ben gekomen, zie ik iets heel anders staan. Strava. Een andere app die resultaten van gebruikers centraliseert, zodat de onderlinge snelheden e.d. vergeleken kunnen worden. Dit bordje geeft het startpunt van het zogenaamde segment met een lengte van 1.1 kilometer aan. Het kaartje laat de route zien. Wat mij ook bekend voorkomt. Dit is namelijk precies de vorm die de kaart van Drenthe 200 hier aangeeft.

Verkenning Drenthe 200, het parcours ter plekke

Ik besluit de complete route uit te lopen. Ik had gedacht het punt zo te kiezen, dat ik drie richtingen tegelijk kan fotograferen. Eenmaal hier, besef ik dat de afstanden daarvoor te groot zijn en het zicht daarvoor waarschijnlijk te veel wordt belemmerd. Een foto in het bos is niet bijzonder genoeg. Er moet wat actie zijn. De kuipbochten bieden opties. Halverwege kom ik een bult tegen. Met de juiste vaart kunnen hier twee wielen van de grond komen. Ik bekijk de omgeving en hou dit als voorlopige eerste keuze in gedachten en ren weer door.

De bodem is hard, er zijn bijna geen waterplassen, diverse bulten met minimaal hoogteverschil, op een plek kom ik wat wortels tegen, dus het parcours is niet heel zwaar. Het voordeel voor mij als fotograaf is dat er hier weinig ingehaald kan worden en de deelnemers dus een voor een kan fotograferen. De verwachting is dat er zo’n 1.100 aan de start verschijnen die vanaf 06:00 per groep om de paar minuten mogen vertrekken. Vanwege de afstand en het traject, krijgt ieder tot 0:00 de tijd de finish te halen.

Mijn punt is bij kilometerpaal 65. Op dat moment zal het veld iets verwaaierd zijn, maar nog niet dusdanig dat er heel veel tijd tussen de renners is. Uit voorgaande jaren blijkt dat het tijdverschil tussen de snelste en langzaamste renner ongeveer 3,5 uur is. Pech of een langere pit-stop kunnen hiervan de oorzaak zijn. Maar als er in die 3,5 uur 1.100 deelnemers moeten passeren, zou dit om de 12 seconden een fietser moeten opleveren.

Omdat ik niet het risico wil lopen iemand of iets te missen door een volle geheugenkaart, neem ik wederom twee camera’s mee. Warm gekleed, voorzien van eten en drinken zal ik op tijd aanwezig zijn. Tegen 13:00 wil ik weer terug in Assen zijn, zodat ik met het bewerken kan beginnen en die avond alles te uploaden naar Oypo. De vorige keer heb ik geleerd dat snelheid heel belangrijk is, dus ik weet wat ik moet doen.

Nieuwsgierig naar mijn foto’s? Je kunt ze hier bekijken: www.oypo.nl/farcows  😉

 


 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.