16-01-2014 | PR, Marketing en Publiciteit


DvhNEen avondje op pad voor de fotoclub.

De gemeente Assen heeft alle verenigingen uitgenodigd aan te schuiven bij een thema bijeenkomst over PR, Marketing en Publiciteit.

Aangezien ik het jongste lid ben van de fotoclub niet geheel onbelangrijk en misschien kon ik wat tips mee naar huis nemen. Aan de opkomst te zien, waren er meer die er zo over dachten.

De eerste spreekster begon over het opzetten van een publiciteitsplan. Een journalist van het Dagblad van het Noorden nam het woord over. Daarna werd de inzet van social media als Facebook, Twitter, etc. besproken. Een publiciteitsplan is niet aanwezig in de club en zal er voorlopig ook niet komen. Google Alerts kwam wel ter sprake. Een tip die ik direct heb genoteerd en deze week heb geactiveerd. Facebook en Twitter zijn onmisbaar en gekoppeld aan of naar de website. De man van het Dagblad van het Noorden is mij het meeste bijgebleven.  Met heel wat tips, adviezen en een hele simpele vraag:

Wat is nieuws?!

Een fotoclub die een expositie houdt? Nee, dat wordt van hen verwacht. Een jazzclub die een optreden heeft? Nee, dat wordt van hen verwacht.  Komt er echter een bekende artiest uit bijvoorbeeld Amerika? Dat is een bericht in de krant waard. Een toernooi van een sportclub of optreden van het mannenkoor worden dus om de welbekende reden genegeerd.

Het gaf een leuke discussie, want de verenigingen zagen dat duidelijk anders. Maar de man was onverbiddelijk; de redactie bepaalt en heeft altijd gelijk.

Na de presentaties ben ik naar de man toegelopen en gevraagd hoe er dan wel een bericht over een expositie in de krant komt. Binnenkort is de bedoeling weer een paar muren vol te hangen met foto’s, dus hoe kan dit bijzonder genoeg gemaakt worden. Eigenlijk niet was de reactie. Ik legde toen mijn joker op tafel. Dit gaat een expositie worden ter ere van ons 50-jarig bestaan.

Zijn aandacht was gelijk aanwezig en de radartjes begonnen te draaien. Kijk, dat is bijzonder! Als die expositie er komt, gaat het door het dagblad ook anders benaderd worden. Dan wordt het geen simpele aankondiging meer, maar een diepte interview met een duik in het verleden en de toekomst van Afovera.

Een aantal verenigingen heeft mij benaderd met de vraag of er de mogelijkheid bestaat een keer foto’s te maken van hun activiteiten. Diverse gegevens zijn uitgewisseld en er werd zelfs al iets op tafel gegooid over een gezamenlijke actie van drie verenigingen. De uitvoering zal pas ergens in 2016 kunnen gebeuren, maar de fotoclub van Assen staat iets meer in the picture. Resumé; het was een geslaagde avond.

Al was het alleen maar vanwege het netwerken  🙂

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.