16-09-2016 | Te gemakkelijk online vragen stellen


vragen-stellenZo langzamerhand begin ik het idee te krijgen dat er niet meer nagedacht wordt.

Vanwege de fotografie ben ik op Facebook bij een aantal groepen aangesloten. Men kan hier onder andere foto’s plaatsen en vragen om een mening.

Maar men kan ook technische vragen stellen. Met de aanwezigheid van veel enthousiastelingen is er voor elk merk en type de nodige kennis beschikbaar.

Echter door de laagdrempeligheid van het internet / Facebook, lijkt het wel dat het zelf opzoeken van het antwoord inmiddels te veel is gevraagd. Alles dient maar voorgekauwd te worden. Alleen al de gemakzucht waarop vragen steeds opnieuw worden gesteld…

Zonder de reacties in nota bene hetzelfde bericht terug te lezen waarin het antwoord al is gegeven. Of überhaupt in de Facebookgroep even de laatste berichten door te bladeren om te kijken wat er de laatste 24 uur is geplaatst. Er is zelfs een zoekfunctie aanwezig die kan helpen.

Daarnaast zijn er in een fotogroep inmiddels heel wat links in een centraal bericht verzameld. Door leden zijn diverse handige naslagwerken aangemaakt. Dit is juist bedoeld voor een stukje kennisoverdracht, het voor anderen duidelijker te maken, uit te leggen en handvatten te bieden. Allemaal in heldere Jip en Janneke taal, geschreven voor de beginner. Het ligt voor het oprapen. Hoe gemakkelijk wil je het hebben?

Maar het is inmiddels een algemene gewoonte geworden een vraag te stellen, te wachten op iemand die een directe link naar het gevraagde antwoord geeft en weer verder te gaan. Het stukje zelfstandigheid lijkt wel compleet verdwenen te zijn. Als er een antwoord gegeven wordt met een nog voor iemand onbekende term als bijvoorbeeld HDR, wordt er gelijk gevraagd naar uitleg. Al dan niet voorgekauwd met link.

Als je die vraag kan typen, kan je ook google.nl laten zoeken naar HDR en de resultaten doornemen. Hoe moeilijk kan het zijn? Een niet veel gebruikte functie van je camera nodig? Duik even in je handleiding, die heb je er niet voor niets bijgekregen. Heb je al van alles geprobeerd, geef deze informatie door zodat er direct aan andere oplossingen gedacht kan worden.

vraagtekenVragen als “Heeft er iemand ervaring met lens X of camera Y?” slaan nergens op. De vragensteller kan zelfs op een gegeven moment denken dat zo’n groep niet behulpzaam is, omdat op zo’n vraag niet eens meer op geantwoord wordt. Deze vragen kunnen namelijk door iedereen kort en krachtig beantwoord worden met een “ja” of “nee” (wat ik dan -heel flauw- ook altijd doe) en ik kan mij niet voorstellen dat zo’n reactie het gewenste antwoord geeft.

Stel de juiste vraag! Wat wil je nu precies weten!? Is het dan echt zo moeilijk te verwoorden wat de daadwerkelijke vraag is? Of wil men niet te veel tikken, omdat het te lastig is vanaf het scherm van de smartphone? Is het gemak of gewoon luiheid?

Soms zit ik bovenop mijn beide handen om te voorkomen dat ik iemand als een klein kind ga behandelen en terugstuur naar school voor de basisbeginselen van communicatie. Leuk dat je lid bent van een groep, maar neem ook de tijd en moeite na te denken over wat er als vraag of antwoord genoteerd is. Voordat je dit verzendt.

Het scheelt voor anderen een hoop frustratie  😈


 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.